معرفی نامۀ مختصر من:
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...
24 / 6 / 1390برچسب:, :: 12:27 ::  نويسنده : همایون ذهین

ژورنالیزم (خبرنگاری) عِشق من است      ژورنالیزم (خبرنگاری) عِشق من است

معرفی نامۀ مختصر من:

محمدهمایون ذهین هستم فرزند شمس الدین، هر چند از تاریخ تولدم مثل هزاران و یاهم میلیونها افغان دیگر حکایت دقیق نیست اما به اساس روایت های از مادرجان، عمه جان، خاله جان و گروهی از هم فامیلی های پدری و مادری ام، در اولین و آخرین جلسۀ سرنوشت ساز بخاطر موضوع جنگجال برانگیر تعین تاریخ تولدم که مدت چندی پیش در خانه خاله غنچه گل به ریاست عمه نفس گل برگزار گردیده بود، در نتیجه به این فیصله رسیدند که اینجانب در اواخر فصل گرم تابستان (همگام با رسیدن و جوش درختان انار) سال 1372 در قریه ای بنام بَرنگَک پایان ولسوالی پُشت رود مربوط به دیاری که گرمی طاقت فرسای آن بیانگر صمیمت، دوستی و معرفت اهالی و مردم شریف آن است، یعنی ولایت زیبا و باستانی  فراه به تقدیر خداوند بزرگ چشم به جهان گُشودم.

تعلیمات:

تعلیمات ابتدائی را تا صنف پنجم در دوران مهاجرت در کشور ایران سپری و بعد از بازگشت همراه خانواده به افغانستان عزیز دوره متوسطه مکتب را در مکتب متوسطه قسم اول شیخ ابونصر فراهی به پیش برده و فعلاً متعلم صنف دوازدهم ( 12 ) لیسه عالی شیخ ابونصر فراهی هستم.

در دوران مکتب شاگرد ممتاز )اول نمره- به استثنای صنف 12 امسال که بنابر مصروفیت های فراوانی که داشتم برای امتحان آمادگی کامل نداشته و در نتیجه از اول به دوم تنذیل نمودم)، بوده ام که دراین خصوص چندین تقدیرنامه و تحسین نامه نیز از طرف ادارۀ مکتب و استادان اخذ نموده ام.  

شایان ذکر است که بنده حقیر قبل از شامل شدن به مکتب، در مسجد نزد ملا امام مسجد دروس علوم دینی را تا چندین کتاب با توجه به خوردی سن که تنها چهار سال بیشتر نداشتم و به علت دوری راه در آغوش گرم پدر  راهی مسجد می شدیم، اما بسیار زیرکانه و مؤفقانه خواندن قرآنکریم و کتابهای مروّج دینی آنوقت را به پیش می بردم.

تجارب و دستآوردها:

از دوران بچگی به مطبوعات و کارهای رسانه ای و سروکار داشتن با اجتماع علاقمند بودم...، تا اینکه در سال 1387 درست زمانیکه تازه وارد صنف نهم (9) مکتب شدم به فکر ایجاد یک نهاد فرهنگی برای یکجا کردن شاگردان معارف، نوجوانان و جوانان ولایت فراه شدم، که در نتیجه به همکاری دوستان عزیز و همراهم، استادان و معلمین گرامی، انجمن مستقل علمی فرهنگی همگان (انجمن مستقل وعمومی شاگردان و جوانان ولایت فراه) را به شکل رسمی و با اخذ جواز ایجاد و تاسیس نمودیم.

همزمان با آن نشریه ای بنام همگان را که همأنکون به مجله (یگانه مجله مستقل در فراه) تبدیل شده و شمارۀ 17 هفدهم آن در بُرج سنبله (1390) اقبال چاپ یافته است، را نیز تأسیس نمودیم که اینجانب از مدت سه 3 سال تا اکنون افتخار مدیریت مسئولی این انجمن و مجله را دارم.

امروزه عده ای زیادی از جوانان فعال و قلمبدست فراه عضویت و همکاری با این انجمن و مجله را دارند و در پهلوی همه دستآوردهای دیگر انجمن یکی هم ظرفیت سازی خود این جوانان است، که امروز یکتعداد زیاد از جوانان از طریق انجمن علمی فرهنگی همگان، بهترین خبرنگاران و نویسنده ها هستند که بعضی های با رسانه های معتبر محلی و ملی کار می کنند و گزارش می دهند.

انجمن علمی فرهنگی همگان دستآوردهای متعَدد و مؤثر زیادی داشته است که در این جا من صرفاً فعالیت های خود را بیان می کنم.  

در ساحه مطبوعات فعالیت های متعَدد دیگری نیز داشته ام، از جمله همکاری در نویسنده گی و دیزاین مجله فراداتا- نشریه ارگان نشراتی مقام ولایت فراه و همکاری با مطبوعات فعال در حوزه غرب کشور و...

از مدت یک و نیم سال به این طرف به اساس انتخابات آزاد به حیث معاون مسئول اتحادیه آزاد خبرنگاران ولایت فراه هستم.

یکتن از اعضای کمیسیون هشت نفری سالنامه (year book) ولایت فراه هستم.

از دو سال به این طرف است که با عده ای از رسانه ها به قسم افتخاری و رسمی کارمی کنم و اخبار و گزارشات مربوط به ولایت فراه را می رسانم:

یک مدتی به حیث نماینده و خبرنگار ساحوی مرکز ژورنالیزم افغان در ولایت فراه بودم.

مدتی به شکل فریلانس با تعدادی از رسانه ها داخلی خبرنگار بوده ام. با دوستانم در میدیا گروپ، موسسۀ  نی و دفتر IMS در ولایت فراه به قسم افتخاری همکار هستم.

فعلاً از مدتی به این طرف خبرنگار آژانس خبری پژواک در ولایت فراه می باشم.

در طی سه 3 سال اخیر در ده ها ورکشاپ و کنفرانس  ولایتی،  حوزوی و ملی اشتراک داشته ام:

اشتراک در اولین کنفرانس ملی پالیسی سازی جوانان افغانستان به نمایندگی از نهاد های جامعه مدنی ولایت فراه در 18 اسد سال 1389 در کابل- تالار مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان.

در کورس های مختلف ژورنالیستی در ولایت هرات باستان شرکت و دارای تصدیقنامه ها، تقدیرنامه ها و تحسین نامه های متعَددی از نهاد ها و ارگانهای مختلف می باشم.

در ساحه کاری با هر رسانه و نهادی که کار کرده ام از من رضایت داشته اند و از کارم توصیف و مرا به آینده تشویق نموده اند. تشکر.

همچنان یکتن از اعضای شورای ولایتی جوانان ولایت فراه هستم.

از مدت یکسال به این طرف به حیث شاروال انتخابی لیسه شیخ ابونصر فراهی هستم.

مهارتها:

در کار با برنامه های مختلف کامپیوتر، اِنترنت و همچنان دیزاین انواع نشریه ها مهارت بسیار خوبی دارم.

به زبانهای پشتو و دری (که زبانهای پدری و مادری من است) در خواندن، نوشتن و صحبت کردن و بخصوص در تبدیلی مطالب از دری به پشتو و برعکس آن مهارت خاصی دارم.

در نوشتن انواع مختلف گزارشها و بخصوص گزارش تحقیقی دسترسی خوبی دارم. در تهیه گزارشات خود همیشه کوشش می کنم تا فقط واقعیت را با کمال بیطرفی و بصورت بسیار دقیق و سریع به مردم برسانم.

علایق:

به سیاست، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، نویسندگی و ظنز نویسی علاقمند هستم و فعلاً مشغول مطالعه،  تحقیق و پژوهش در این عرصه ها می باشم.

به سیر و سفر علاقه زیاد دارم (اگر خواست خدا بود دوست دارم تا به تمام کشور های جهان سفر های تحقیقی داشته باشم.)

از شاعران به مولانا جلاالدین بلخ و از متفکرین به سیدجمالدین افغان احترام زیاد قائل هستم.

می خواهم با استفاده معقول از استعداد و توانائی خاصی که خداوند بزرگ به من بخشیده است، یک لحظه عمر خود را هم در غفلت تیر نکنم و همیشه در پی کسب علم و مطالعه باشم.

بعد از پایان رساندن مکتب اگر خواست خداوند بود می خواهم همزمان دو پوهنحی یکی ژورنالیزم و دیگری علوم سیاسی را تا درجات بسیار عالی (دکترا و حتی بالاتر از آن) به پیش ببرم. چون به نظر من از این طریق می شود یک پُل محکمی میان سیاست و علم ژورنالیزم ایجاد کرد تا بهتر توانست به افغانستان عزیز خدمت نمود. «اما خبرنگاری عشق من است.»

در کار های مطبوعاتی، رسانه ای و فرهنگی هیچ احساس خستگی نمی کنم، به فضل خداوند منان با توجه به تمام مصروفیت های روزانه ای که دارم باز هم مثل همیشه جور، تیار، صحتمند، بَشاش و فعال و پرکار هستم. (در طول زندگی خیلی خیلی کم مریض شده ام.) الحمدالله

به رشته های مختلف ورزشی علاقمند هستم بخصوص تکواندو، والیبال و کوهنوردی، اما متأسفانه کمتر فرصت برای ورزش دارم.

تصمیم داشتم که برای ولایت زیبای خود که بی نهایت مثل تمام کشور خود (افغانستان عزیز) دوست دارم، یک سایت مستقل انترنتی بسازم. اما چون ایجاد یک سایت به پول زیاد نیاز دارد و از توان شخصی من بدر (خارج) بود، بناً به ایجاد یک وبلاگ خبری، فرهنگی، اجتماعی و... بنام «فراه سبز» که منظور از آن آبادانی و پیشرفت فراه می باشد Www.farah.loxblog.com  بَسنده کردم. (که یکی از منابع خوب معلوماتی در مورد ولایت فراه خواهد بود).

 

تمامی مؤفقیت هایم از برکت دعا و تشویق خانواده عزیزم، هم صنفیهای دوست داشتنی، همکاران صمیمی وهمراهم، بزرگان و دوستانم بوده است که جای دارد به پاس حُرمت آنها سپاس و تشکری ویژه کنم.

 

نوشته شده توسط: محمدهمایون ذهین/ بعد از ظهر دوشنبه، 21 سنبله 1390

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب